سایز متن /
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی استان تهران؛ نشست هیاترئیسه شورای اسلامی استان تهران با حضور مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد. یکی از موضوعات اصلی این نشست بررسی مصوبه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس بود. کم شدن اختیارات شوراها در این مصوبه، دغدغه اعضای هیات رئیسه است.
در ابتدای این نشست، الهام فخاری، رئیس شوراری استان تهران گزارشی از عملکرد شواری استان تهران داد: «یکی از محورهایی که در این دوره از شورای اسلامی استان تهران برای آن تلاش کردیم، بحث نظارتی و مسئولیتهای قانونی شورای اسلامی استان تهران بود.در کمیسیون تخصصی ۳گانه شورای اسلامی استان تهران، تلاش شد تا این محورها را دنبال کنیم. بعضی از مسائل نیز شهرستان به شهرستان مطرح بود؛ از جمله مسائل قدیمی که به دلیل ناهماهنگی و عدم پیشرفت بهینه کار در شهرستانها انجام شد. بعضی از موارد مانند ایجاد دفتر مالیات بر ارزش افزوده در شهرستان قدس هم از جمله کارهایی بود که به واسطه اینکه دستگاه اجرایی نیستیم، ورود مستقل نداشتیم اما به همت همکارانمان در شورای استان پیگیری شد. طبق وظایف شورای میانی، بحث مدیریت آب در تهران را هم دنبال کردیم.»
یکی از مسایل شهرستانهای تهران بحث سگهای ولگرد بود، فخاری درباره طرح جمعآوری این سگها و اهمیت آن، توضیحاتی را به توانگر داد: «شاید این موضوع در نگاه اول مهم به نظر نرسد اما باعث مشکلات بسیاری در شهرستانهای استان تهران شده بود. از این رو طرحی را برای ساماندهی این موضوع با مشارکت سایر همکاران به صورت مصوبه درآوردیم که سایر کلان شهرها نیز میتوانند از آن در قالب یک طرح استفاده کنند. بحثهای دیگر اجتماعی هم مطرح بوده یا بحثهایی مثل دکلهای مخابراتی و تبعاتی که برای شهروندان دارند و مساله ضروت داشتن گواهینامههای قانونی و بهداشتی برای این دکلها. این مسائل و مسائل دیگری که به صورت فراگیر به عنوان یک موضوع ملی مطرح میشد، از جمله مواردی هستند که همکاران ما در به آن ورود کردند.»
فخاری از تفاهمنامههایی هم که شورای اسلامی استان تهران با سازمان پدافند غیرعامل، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران، مجموعه آموزشی علوم و فنون کیش و انجمن حقوق شناسی ایران منعقد کرد، گفت و این که با این تفاهمنامهها چه کارهای مثبتی در سطح استان انجام شده است.
مصوبه مجلس در خصوص مالیات بر ارزش افزوده موضوع بعدی صحبتهای فخاری بود: «در مصوبه اخیر که در مورد بحث مالیات بر ارزش افزوده اتفاق افتاد، همه شوراها به ویژه شورای استان تهران نسبت به آن نقد داشتند و البته همه هم قائل به این هستند که فقیر بودن تواناییهای اداری مجموعه شوراها به لحاظ اینکه ساختار دبیرخانهایمان بسیار محدودی است و بودجهای تعریف شدهای نداریم، نقشآفرینیمان و بخشهای مشاورهای که باید شورا داشته باشد و بتواند ارتباط مستمر داشته باشد، ضعیف میشود. گرچه شهرداریها و شهرداری تهران مشاور پارلمانی دارند اما شوراها به عنوان نهاد مهمی که باید با قوه مقننه در ارتباط باشند، این ساختار را ندارد و این امکان را به لحاظ کمبود منابع و کمبود ساختار دبیرخانهای نتوانستهگسترش بدهد.» فخاری با این توضیح خطاب به توانگر گفت: «فکر میکنم شما به عنوان نماینده مردم تهران میتوانید در این موارد اثربخش باشید و شورا را پرتوانتر کنید. پیشنهادهایی هم داریم. با وجود اتفاقی که در موضوع مالیات بر ارزش افزده افتاده است اما میشود در لایحه درآمدهای پایدار با تدابیر و اصلاحاتی سمتوسوی لایحه را درست کرد. در جایی که عوارض یا ابلاغها را تعیین میکند، میشود به گونهای که مد نظر جمع است، اصلاح شود. به هر حال حضور آقای دکتر قالیباف بسیاری از کسانی که سابقه مدیریت شهری را داشتند در مجلس یک ظرفیت مثبت به نفع مدیریت شهری و شوراها میدانیم و امیدواریم اتفاقاتی که در آینده هم میافتد به توانمندتر شدن مدیریت شهری کمک کند، به خصوص به پررنگتر شدن نقش شوراها به عنوان پارلمانهای محلی.»
محمد قانبیلی، نماینده شورای استان در شورای عالی استانها هم تاکید کرد جامعه شورایی به حمایت بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیازمند است: «شورای عالی، ۳ طرح در مجلس دارد یک طرح قرار است ارسال شود. اولین طرح، بحث مدیریت یکپارچه شهری است. کارهای زیادی روی این طرح انجام شده و امیدواریم به سرانجام برسد و جامعه شهری و شورایی از این بیبرنامگی خارج شوند چرا که مدیریت شهر یکپارچه نیست. با تصویب این طرح بخش عمدهای از مشکلات جامعه شهری و روستایی ما حل خواهد شد. موضوع دوم بحث درآمدهای پایداراست که بخشی از آن مالیات بر ارزش افزوده بود که متاسفانه در چند روز گذشته بحثهایی مطرح شد که اختیارشوراها را کم کرد. امیدواریم که بتوانیم از طریق شورای نگهبان جلوی این اتفاق را بگیریم.»
قانبیلی درباره طرح اصلاح قانون شهرداریها هم گفت: «اجرای این طرح که مورد تاکید آیت الله رئیسی، رییس قوه قضاییه نیز بود، در قالب یک طرح ۲فوریتی به مجلس ارسال شد که اشکالاتی داشت اما قرار شد تا پس از رفع ایراد و مشورت با نمایندگان مجلس، هرچه سریعتر به سرانجام برسد. اگر این ماده اصلاح شود، بخش عمدهای از منابع ملی ما در جای درست هزینه میشود.»
نماینده شورای استان در شورای عالی استانها از پایین بودن بودجه شورای فرادست هم صحبت کرد: «۲ سالی است که برای شورای عالی یک ردیف بودجه درنظر گرفته شده است که کفاف شوراهای فرادست را نمیدهد. همانطور که میدانید شوراهای فرادست ما تنها شوراهای عالی یا شورای استان نیستند بلکه شوراهای شهرستان و بخشهای ما نیز هستند. طبق برآوردهای ما کمتر از ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه کل شوراهای فرادست میشود که امیدواریم این طرح به قانون تبدیل شود. متاسفانه در بودجه ردیف مستقل نداریم و در ۲سال اخیر نیز در قالب کمک از وزارت کشور، مبلغی به شورای عالی تزریق میشود که موقع تخصیص، مبغلی که به شوراها میرسد، ۷۰ درصد از این مبلغ هم نیست.»
بهزاد درخشان سخنگوی شورای اسلامی استان تهران، درباره شهرداریها صحبت کرد، این که شهرداریهای باید بنگاههای اقتصادی باشند: «امروزه شهرداریها باید از قالب کاهای خدماتی خارج و به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شوند تا در وهله اول نیاز پرسنل خود را تامین کرده تا از فسادهای اداری جلوگیری کنند و سپس یک ساز و کار اقتصادی را برای شهرها ایجاد کنند. امیدواریم شهرداریها به دور از بروکراسیهای پیچیده اداری بتوانند با مالکیت بر شرکتهای زیرمجموعه خود، بتوانند از فرصتهای اقتصادی شهر خود استفاده کنند.»
او درباره بحث لایحه مالیات بر ارزش افزوده و کاهش اختیارات شوراها گفت: «در شهرستانهای استان تهران این نهادهای شوراها هستند که بر وضعیت معیشتی مردم هر منطقه اشراف دارند، هرچند که سرفصل، تیتر و ماخذ اعتبارات از شوراها گرفته میشود و ما در هیچ یک از این موارد نمی توانیم ورود کنیم. مردم به شوراها یک نگاه منفی دارند وآن را باری اضافه بر بدنه شهر میدانند چرا که در وهله اول عدم هماهنگی بین ادارات خدمات رسان وعدم مدیریت باعث شده تا بینظمی در شهر اتفاق بیافتد. اگر بحث مدیریت شهری اتفاق بیافتد از کار نمایندگان مجلس هم کاسته میشود و شوراها عملکرد ملموس تری نسبت به گذشته داشته باشند.»
جلال بنارعضو هیات رئیسه شورای اسلامی استان تهران هم درباره جایگاه قانوی شوراها صحبت کرد: «شوراها مغموم واقع شدهاند و جایگاهشان در قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان تصمیمگیری نظام تثبیت نشده است. دلیل عمده این اتفاق عدم هماهنگی بین مجلس، دولت و شوراها است. این درحالی است که شوراها میتوانند بازوان پرقدرت اجرایی در کشور باشد»
از نظر بنار قبل از هر چیزی مسایلی که بین وزارت کشور و شوارها مطرح است، باید حل شود: «یکی از مسائل مهمی که وجود دارد تقابل میان وزارت کشور و شوراها است. اول از هرچیز این موضوع باید حل شود. تا مادامی که وزارت کشور و برخی از نمایندگان مجلس، شوراها را به عنوان بازوهای اجرایی خود قبول نکنند، در روند کار شوراها تغییری ایجاد نخواهد شد. بنابراین به نظر میرسد یا باید نهاد شوراها را منحل کنند و یا در غیر این صورت این مجموعه را به عنوان ضربهگیری برای کشور بپذیرند.» او تاکید کرد که شورا یک نهاد اجتماعی باید دید و نه سیاسی: «در مصوبه لایحه مالیات بر ارزش افزوده، شوراها را کمرنگتر کردند ولی چگونه میتوانند موقعیت و وضعیت هر شهرستان را در این مصوبه بدون شناخت درست از هر شهرستان نسبت به دیگری تفکیک کنند؟ آیا عوارضی که قرار است وضع شود برای شهرستانهایی مانند فیروزکوه و پردیس میتواند یکسان باشد و یا اینکه حاکمیت محلی که شناخت بهتری از هر شهرستان دارند، میتوانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند؟»
علیرضا کبیری، نماینده شورای اسلامی استان تهران در شورای عالی استانها از دیگر سخنرانان این نشست بود که از کاهش اختیارات شوراها گلایه کرد. او به تفاوت این اختیارات در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: «متاسفانه در تصمیم گیریها و کارهای شورا بسیاری از ارگان ها ورود کرده و عملا در انجام کار شوراها دخل و تصرف میکنند. حتی در بسیاری از موارد دستور انجام کارهایی به ما داده میشود که با مشکلات قانونی مواجه میشویم.» کبیری امیدوار است در مجلس یازدهم طرح مدیریت یکپارچه شهری مصوب شود: «بحث مدیریت یکپارچه شهری از جمله موضوعات مهمی است که جای خالی آن سبب بیاعتمادی مردم به نهاد شورا شده است. در دوره قبل تنها به دلیل ۶ رای این طرح مصوب نشد اما امیدواریم با کمک مجلس این طرح با فوریت به تصویب برسد تا هرج و مرج در شهرها کاهش پیدا کند.»
مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس پس از مطرح شدن دغدغههای اعضای هیات رئیسه شورای اسلامی استان تهران، گفت: «ما از پیشنهادات نهاد شورا، لوایح و طرحها استقبال میکنیم. در موضوع طرح مدیریت یکپارچه شهری، طرح پیشنهادی خود را ارائه دهید و نمایندگان در هر کمیسیونی به پشتوانه نظرات کارشناسانه شما در مجموعهای که در آن هستید شما را یاری خواهند داد. مجلس آمادگی این را دارد که در هر حوزهای طرحها و حتی انتقادات به قانونهای موجود را با ذکر دلیل کارشناسی شده بپذیرد و روی آن کار کند. تهیه خوراک از نهاد شورا باشد و در صورت عدم تطابق نظرات، میتوانیم برای رسیدن به یک مقصود مشترک طی جلساتی به یک نتیجه واحد برسیم.»
توانگر بحث نظارتی را از دیگر موضوعاتی دانست که مجلس و شوراها را به یکدیگر متصل می کند:« به عنوان مثال ۸ منطقه آزاد داریم که از این تعداد یک منطقه زیر نظرمنطقه آزاد نیست و در بازدیدهای صورت گرفته و صحبتها، موضوع مرتفع شد. بنابراین برخی از موضوعات نظارتی است و میتوان با برگزاری نشستها و ارائه راه حل ها مشکلات را در کوتاهترین زمان حل کنیم.»
توانگر فراکسیون مدیریت شهری را فرصت خوبی برای شوراها دانست: «بزرگترین فراکسیون مجلس یازدهم، فراکسیون مدیریت شهری است، این موضوع دستاورد و فرصت خوبی برای نهاد شوراها است. همچنین در بحث های پارلمانی می توان از رابط پارلمانی شهرداری یا وزارت کشور استفاده کرد چرا که وزیر کشور متولی شما در مجلس است.»
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس یک بازوی نظارتی و یک بازوی پژوهشی داریم، گفت:« بازوی پژوهشی مجلس در اختیار شماست و نمایندگان میتوانند رابط شما در این بخش باشند.»
توانگر کارهای انجام شده در شورای اسلامی استان تهران را مثبت ارزیابی کرد: «برخی از فعالیتها دیده نمیشوند اما تاثیراتش در شهر بسیار بزرگ است مانند کاری که در حوزه جمع آوری آبهای سطحی انجام شده است. سیل به پایتخت بسیار نزدیک است و برنامهریزی برای این رخداد بسیار حیاتی و مهم است.»